fredag, juni 16, 2006

Nyttan av hushållspapper

Knoddarna hjälper en att förstå storheten i många av de små tingen - de där till förblindelse vardagliga sakerna som man aldrig förr ägnat ens en flyktig tanke. Så ligger det till med hushållspapper! Ända sedan jag blev gammal nog att sköta mina egna hemköp har jag förundrats över denna produkt; i hyllraderna ständigt granne med det uppenbart mer nödvändiga toalettpappret. I konkurrens med kökshanddukar och disktrasor och servetter har jag alltid ställt mig frågan: Varför finns hushållspapper?

Nu vet jag. Ingen konsumtionsvara används nu flitigare i vårt hushåll än just denna sorts papper. Så greppvänligt, stapelbart, med sina perforeringar så enkla att finfördela ned till lagoma bitar som ligger bekvämt i handen, redo för barnrumpan eller det sjöblöta skötbordet. Kanske är det så, att också många andra av vår kulturs största gåtor äntligen kommer att få sina förklaringar, tack vare livet med Knoddarna. Det är en tanke som skänker tröst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nä, jag fattar fortfarande inte varför det behövs. Vägrar. /Jocke