tisdag, augusti 08, 2006

Våndan av barnsånger

Vi har den senaste tiden skamset tvingats erkänna att våra barnsångstraditioner är klart eftersatta. Även om vi bägge två var kontinuerligt besjungna i vår egen barndom - samt därtill att vi har yrkesverksam erfarenhet inom barnomsorg - inser vi nu hur få barnsånger vi faktiskt behärskar. Om vi till äventyrs lyckas höfta till melodin är det som regel bara några spridda strofer av texten vi behärskar. Några exempel:

"Stackars lille lulle lelle! Otur har han jämt vår... kille, just det! Tusse lelle lusse låååår - skrämmer vi det onda bu..?"

"Klappa händerna när du är riktigt glad! Klappa händerna när du är riktigt glad! Klappa klappa klappi klappa klappetti klappa klappi klappa klappa händerna när du är riktigt glad!"

Vi inser ju att detta är en definitiv brist i vår föräldrakompetens, men tack och lov verkar Knoddarna än så länge relativt omedvetna om detta förhållande. De tycks ganska belåtna med själva ansatsen till kommunikation, snarare än det kvalitativa innehållet. Våra felfria recitationer av hela album av David Bowie, Metallica och Kate Bush verkar faktiskt gå hem, och får ungefär samma respons som våra tafatta försök att förmedla Pippi Långstrumps släktskap på fädernet. I dagarna har dock Knoddarnas första samlings-CD anlänt från släktens skivbolag i Arvika och har radikalt förändrat ljudbilden i vår lägenhet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hit kommer jag tillbaks! Kul att läsa och minnas hur det var när mina (nu 5½ år) tvillingar var små! Trevlig och intressant läsning!

Anonym sa...

Kanske en blandskiva med lite utvald skamusik vore på sin plats. Vill ni hellre skola in dem på trallpunksspåret så finns det resurser tillgängliga för en sådan också=)

Mange sa...

Shoot! Inskolningen har som sagt redan börjat. Det är nu du har chansen att sätta din alldeles egna prägel på Knoddarna.

Anonym sa...

Låt inte era tondöva släktingar eller vänner (läs: undertecknad)sjunga för barnen! Risk för överförd eller inlärd tondövhet föreligger. I min familj framförs alltid födelsedagssången i lika många stämmor som närvarande gratulanter= inte vackert alls.
Ser fram emot att träffa Knoddarna på riktigt! Jag lovar att inte sjunga. /Linnea

Anonym sa...

Mange kanske skulle kräva att Linnea sjunger en smula? /Jocke

Farsan_Baloo sa...

Min lille fick redan från bb-ålder en maffig dos maiden per dag. Det råder inga tvivel om att han snart intar hårdrocksscenen, och då är det bara en tidsfråga innan pengarna börjar rulla in till farsan!

Anonym sa...

Jag hamnade här när jag googlade på barnsånger så jag får ju erkänna att jag känner igen mig.. :-) Här körs också med din version av klappa händerna, samt en blandning av julsånger ("tipptapptipptapp (..) tyst det är i vråna (..) fånga fisk med tårna" (ikeas fiskmobil som hänger ovanför skötbordet)) och studentikosa dryckesvisor från mitt tidigare liv..
/Willes mamma som nog ska söka vidare efter barnsånger nu :-)

Mange sa...

Våra Knoddar kan inte fånga nåt med tårna, men vi har också IKEAS fiskar ovanför skötbordet. Uppenbarligen nåt att se fram emot. Härligt!!