torsdag, maj 11, 2006

Vad är en Knodd?

En människa går igenom så många stadier och faser under sin första tid, från befrukat ägg till blastocyst och groddskiva till embryo och foster och - plopp - spädbarn och vidare igenom livet på utsidan mot ettårsdagen, två, fem, tio, första fyllan...

En knodd är något helt annat. Det är ett barn, men utan de där medicinska och sociala terminologiska bojorna. En knodd transcenderar begreppen; när man tittar på ett foto av embryot efter 22 dagar och ser en skitglad fraggel, då är det en knodd man ser (se Nilssons klassiker Ett barn blir till, 4e upplagan, sidan 92). När den oändligt tålmodiga barnmorskan får något stressat i blicken vid ultraljudet för att fostret vägrar ligga still och få hjärtljuden registrerade, och man inser att detta blir en bråkig unge - då är det knodden man ser. När barnet har kommit ut, och man fortfarande inte är säker på namn, men det spelar ingen roll eftersom de är något annat än ett namn - då är det knoddens väsen man anar.

Vi ska få två knoddar. På en gång. Eller ja, förhoppningsvis med några minuters mellanrum. Denna blogg handlar om dem, och andra knoddar som kommer deras väg.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jaså, du kunde inte hålla dig - det blev en blogg ändå! Kul! Hur funkar livet som blivande föräldrar? Smaka på det ordet....föräldrar... häftigt va? Puss o kram på er iaf, en annan jobbar o sliter o ungarna bara växer o blir för stora...
Megakraaamar...:)

Anonym sa...

"medicinska och sociala terminologiska bojorna, En knodd transcenderar begreppen; när man tittar på ett foto av embryot efter 22 dagar och ser en skitglad fraggel ..." Dude, du HAR fel yrke. Basta! /J

Anonym sa...

Återkommer när jag hämtat mig. Någon gång om 10 år eller så.
/P

Anonym sa...

Mycket träffande beskrivning. Ungefär så uppfattade jag det hela också. Dessutom ska det bli väldigt spännande och följa er blogg.

PS/Ville inte fördärva er första commentslista genom att bifoga min avatar så jag loggar inte in när jag publicerar/DS

Anonym sa...

UlKommer att följa bloggen med stor intresse,roligt när knoddarna kommer, Hoppas ni får lite tid att rapportera de små livens görande och låtande. Vem vet, de kanske har kommit i natt. Kram på er.
Ulla

Anonym sa...

De har inte kommit i natt. Däremot vann Lordi melodifestivalen. Det var nästan lika roligt!

Anonym sa...

Drömmer om barnbarn varenda natt. Nu får ni göra slag i saken! Sluta knip, Lisa!
Mor/svärmor in spe

Anonym sa...

Jag kniper inte!! Jag lovar. Läs bara min kommentar angående våndorna under "Sanningens ord i nionde" så förstår ni varför. Knodd och knodd märker emellertid inte av nånting, de verkar trivas alldeles utmärkt så som de har det nu. Fortsätter dom såhär lär dom bli mycket förvånade på fredag...