måndag, september 04, 2006

Från gurgel till bryt

Knoddarna har fyllt tre månader och den ljudmatta de producerat under sin vakna och sovande tid har gradvis ändrat karaktär. Det har varit en smygande övergång från primalljud och spädbarnsläten till allt mer avancerade försök att formulera gnäll till begripliga ljud. Under några veckor kämpade de sig igenom den jolleraktiga fasen (eng. yollrish) där de verkade lika förvånade över sina egna läten som vi.

Nu har de på allvar trätt in i den rena jollerfasen och kombinerar detta med allt mer socialt igenkännbara ansiktsuttryck som avspeglar deras vanliga sinnestillstånd, såsom exempelvis bestörtning, total salighet, hysteri och förvirring. Här följer exempel på några av de nya Knoddljud vi kunnat identifiera:

[aha uhu uuh eh] "Jag har legat länge nog i soffan/selen/sittern/sängen (mm) och vill med denna ljudsvit klargöra att a) jag är fortfarande för liten för att begäras kunna flytta mig själv och b) det är er förbannade plikt att hjälpa mig!"

[uhmmm] "Jag sover! Till slut, trots era tafatta försök att hålla mig vaken."

[iooouaah eeuuuh iiiöh] "Jag har just kommit på en kreativ lösning på Mellanösternkonflikten! Detta gör mig mycket uppsluppen och jag försöker nu förmedla den handlingsplan jag utarbetat medan ni skakade ihop BabySemp och hängde upp plastad frotté på tork!"

[A-uurrrggggh] "Jag är medveten om att inga ljud liknande detta gurgel återfinns i det svenska språket, inte ens i den bisarra dialekt ni försöker påtvinga mig, men det är i alla fall så här ni låter i mina öron."

[ (långt tyst kämpande för att få fram luft) ....... IIIK!!!] "Tjoho faderittan så här glad var det länge sen jag var! Det kan emellertid vända när som helst, bara så att ni vet!"

Men Knoddarna har också - till vår förtvivlan - tagit primalskriken till helt nya nivåer. Dessa upptäcksfärder i de hysteriska gallskrikens femton hierarkier som vi och Knoddarna ibland hänger oss åt har vi kort och gott kommit att kalla för bryt. De uppträder som regel vid särdeles misslyckade nattningar men kan också uppträda mitt på blanka dagen var som helst, vilket sätter lite extra krydda på vardagen. Som ansvarskännande föräldrar försöker vi hyssja dem och sjunga kramgoa låtar så högt vi bara kan och sedan själva bryta ihop under mer stillsamma former när allt lugnat sig. Vi intalar oss det som alla föräldrar gör när paniken kommer krypande: "Det är okej, det är bara en fas."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Precis! Och vad vi inte förstod när knoddarna var "små" var att precis allt är faser. Låt mig påminna dig om att du den 14 juni (då knoddarna ännu bara var en sisådär 3 veckor)skrev på bloggen att den var "lögn att knoddar alltid eller som regel skriker". Vidare skrev du att våra knoddar var "överraskande tysta" och "lågmälda"! RIGHT!! Tur att man blir visare med tiden... Håll tummarna för mig på onsdag...

Mange sa...

Hm! Har jag skrivit nåt så dumt? Hur tar man bort inlägg från bloggen månntro...?

Anonym sa...

Åh, ett sånt bebislexikon önskade jag mig när mina barn var små! Det tar tid innan man lär sig tolka vad de olika gurglande och jollrande ljuden betyder, men du har gjort det bra tycker jag. :)
När min äldsta dotter var bebis lät hon: Öööööggöööö! när man kittlade henne, vilket vi föräldrar tolkade som -Hi hi, det där var kul, men sluta nu innan jag skrattar på mig!
Nu är hon nybliven tonåring, och jag skulle behöva ett nytt lexikon med alla ungdommars fraser som för en 40+are som jag är rena grekiskan!

Krama knoddarna från mig!

Mange sa...

Ah! Ett tonårslexikon! Mm, nu pratar du den högre skolan av avancerad lingvistik och beteendevetenskap. Det är något jag inte tänkte ge mig kast med på sissådär tretton fjorton år. Jag återkommer då. Knoddarna är kramade.